OSOBY: narrator 1, narrator 2, nauczycielka, uczniowie (czwórka) do scenki 1oraz uczniowie składający dedykacje(pięciu z klas młodszych i dziewięciu z klas starszych), zespól taneczny i chórek( również uczennice i uczniowie biorący udział w poprzednich scenkach) Dekoracja: dwie ławki szkolne, dekoracje ścienne
WSTĘP:
Narrator 1: Pierwsze litery, pierwsze słowa, pierwsi koledzy ze szkolnej ławki- to tak dawno i niedawno zarazem.....”Ucz się ucz, bo nauka to potęgi klucz" słyszymy od pierwszych dni w szkole. Ucz się czytania, liczenia, ucz się tolerancji i szacunku dla innych. Tego nauczy cię nasza szkoła. Naucz się liczyć -nie tylko na siebie, ale i na nauczycieli, na kolegów; zbieraj -nie tylko oceny, ale i przyjaciół; myśl -nie tylko o sobie -także o innych. Dziś pomyśl o swoich nauczycielach, o ich pracy i wysiłku, poświęceniu i uporze w dążeniu do ukształtowania z Ciebie mądrego i dobrego człowieka.
(Wbiega grupka uczniów biorąca udział w scence 1 oraz chórek.)
Uczennica 1
Cisza! Idzie Pani Dyrektor. Zobaczcie jaką ma smutną minę. Zaśpiewajmy jej coś miłego Piosenka na melodię „Słoneczko nasze rozchmurz buzię...”
Pani Dyrektor późno wstała i w takim bardzo złym humorze Uśmiechnąć też Jej się nie chciało, bo mówi, że zimno na dworze Lecz nasze buźki gdy ujrzała, to się tak bardzo ucieszyła O swych kłopotach zapomniała, a klasa tak Jej zaśpiewała
Ref. Słoneczko nasze rozchmurz buzię, Bo nie do twarzy Ci w tej chmurze Słoneczko nasze rozchmurz się To Ci z nami wytrwać będzie lżej.
A jeśli inny nauczyciel na wszystko dąsa się i chmurzy To trzeba z słonkiem go porównać i tę piosenkę Mu powtórzyć. Ref.
Narrator 2: Zostać nauczycielem? Hmm.....dobrotliwym, wykształconym, w bojach z uczniem zaprawionym......nie jest to wszak łatwa praca. Zobaczymy to przypominając sobie nasze sprawy i sprawki. (uczniowie 1-5, nauczycielka, zostają na scenie reszta usuwa się)
Scenka Uczeń 1 Pani już idzie- siadajmy wszyscy - Dzień dobry Nauczycielka - Dzień dobry, proszę usiąść (uczeń 2 nie siada) Nauczycielka - Tomku dlaczego ty nie siadasz, przecież kazałam usiąść. Uczeń 2 - Nie mogę tata wczoraj podpisywał mój dzienniczek. Nauczycielka - Zaraz Ci sprawdzę zadaną karę. Wczoraj spałeś na lekcji i miałeś napisać 50 razy-Nie będę spał na lekcji. Pokaż coś napisał. A to co jest? Tylko pięć razy? Dlaczego napisałeś tak mało? Uczeń 2 - Bo to jest streszczenie proszę pani. Nauczycielka - Siadaj! Na jutro następne streszczenie, razy sto.
Uczeń 1 - Pani rechtor, mamulka kazali pięknie podziękować za naukę i posyłają wom ta kura Nauczycielka - Powiedz matce, że pięknie dziękuję. To bardzo ładnie, że nie żałowała tak tłustej kury. Uczeń 1 - Naprzód to i żałowali, ale jak widzieli, że Azor ją tak blank na śmierć zadusił to się radowali, że aby Wom mają co podarować.
Nauczycielka - Teraz przejdziemy do matematyki. Słuchajcie dzieci, jeśli jeden człowiek pracuje jedną godzinę, a drugi człowiek też jedną godzinę to ile pracują razem? -...... Nauczycielka - Chodź tutaj Magda i słuchaj. Twoja mama myje talerze po obiedzie i robi to 1 godzinę, a twój tata sprząta godzinę piwnicę, to ile godzin razem pracują? Uczeń 3 - Trzy Pani rechtor Nauczycielka - A to dlaczego? Uczeń 3 - No bo naprzód się zawsze godzina wadzą, kto ma co robić Nauczycielka - Siadaj jedynka . Daj zeszyt! Uczeń 3 - Pani rechtor, mamulka kozali mi się spytać, coście mi tam w zeszycie wczoraj wpisali, bo cało rodzina próbowała odcyfrować, ale żodnymu się nie udało Nauczycielka - Napisałam ci tak: Z powodu nieczytelnego pisma niedostateczny.
Nauczycielka - Teraz Asia przedstawi nam budowę dzidy bojowej Uczeń 4 – ( uczeń, który bardzo szybko mówi) Dzida bojowa składa się z: A -przeddzidzia dzidy bojowej B -śróddzidzia dzidy bojowej C -zadzidzia dzidy bojowej Przeddzidzie dzidy bojowej składa się z: 1 -przeddzidzia przeddzidzia dzidy bojowej 2 -śróddzidzia przeddzidzia dzidy bojowej 3 -zadzidzia przeddzidzia dzidy bojowej Śróddzidzie dzidy bojowej sklada się z: 1 -przeddzidzia śróddzidzia dzidy bojowej 2 -śróddzidzia śróddzidzia dzidy bojowej 3 -zaddzidzia śróddzidzia dzidy bojowej Zadzidzie dzidy bojowej składa się z: 1 -przeddzidzia zadzidzia dzidy bojowej 2 -śróddzidzia zadzidzia dzidy bojowej 3 -zadzidzia zadzidzia dzidy bojowej Każdą z tych części można dalej dzielić na 3 części np. 1 -przeddzidzie przeddzidzia śróddzidzia dzidy bojowej itd. Nauczycielka - Już wystarczy,siadaj piątka.
Nauczycielka - Teraz: będziemy się mozolić nad klasówką. Wyjmijcie kartki i otwórzcie wasze głowy. Uczniowie 1-4: ( wyciągają kartki, jęczą, wzdychają ) Nauczycielka: W klasie zapachniało sianem i zazieleniło się, choć to była jesień. Uczeń 1: Czy to już lato? Czas na wędrówki! Po co nam klasówki? Uczeń 2: - śpiewa na melodię „Ładne oczy masz” "Dobry pomysł masz, odkładać czas, Po co nam klasówki Już czas na wędrówki! W rzece ciepła woda siedzieć w szkole szkoda siedzieć w szkole szkoda Hej! Wędrować będzie lżej" Uczeń 4: Obudźcie się! Poślijcie ściągi, posłańców nieba. O kochane ściągi oświećcie nas proszę, co nam czynić trzeba. Uczeń 1: Bo my nic nie pojmujemy, ze strachu ledwie żyjemy. Nauczycielka : Niestety na razie nikt się nie pojawia.. Uczeń 4: Żeby mieć szyję jak żyrafy albo chociaż jak łabędzie. Nauczycielka: A czas nieubłaganie posuwa się naprzód....( słychać dzwonek ) Oddajcie wasze prace ( uczniowie oddają kartki, siadają na miejsca ). Chcecie posłuchać niektórych zdań z wypracowań ? Oto one: 1. W czasach prehistorycznych Słowianie zaczęli budować szałasy. Nie mieli ubrań, nawet koszul, tylko dziurę do przepuszczania dymu. 2. Jamnik to pies, który urósł wzdłuż. 3. Harem to człowiek posiadający zbiór kobiet. 4. Tlen wchodzi do płuc, żeby sobie odetchnąć. 5. Pacynka to teatralna lalka wykonana z głową. Nauczycielka: Ach Ci uczniowie! Czego to oni nie wymyślą? Chociaż piszą takie bzdury, my i tak ich kochamy. Wchodzi narrator 2, reszta się usuwa Narrator 2: Jak widać praca nauczyciela to prawdziwa droga prze mękę. Nie łatwe jest życie szkolne -ani uczniom ani nauczycielom nie szczędzi niespodzianek, przeszkód i pułapek. By osłodzić, gorzkie często życie pedagogów, dziś my, uczniowie, dziękujemy im słowami wierszy i piosenką
UCZEŃ 5: nauczycielom nauczania początkowe - recytują uczniowie klas I-III Gdy nasza pani wchodzi do klasy, Robi się jaśniej, milej i ładniej. Ustają kłótnie, krzyki, hałasy, Kiedy spojrzenie jej na nas padnie.
Nasza Pani lubi się śmiać, nasza Pani ma oczy wesołe gdy mówi o ptakach to nam ptaki pokazuje pod słońcem.
Gdy mówi o kwiatach, To nam kwiaty pokazuje na łące. Gdy jest jesień i o jesieni w klasie mówi się, opowiada. Nasza Pani tak pięknie umie opowiadać o polskich sadach.
Gdy jest zima i śnieg wysoki, i mróz nasze lasy przenika. Nasza Pani tak pięknie mówi O herodach i kolędnikach!
Gdy jest wiosna i kwitną kaczeńce, Nasza Pani też o tym pamięta. Opowiada o gniazdach ptasich, W których będą małe pisklęta.
Nasza Pani ma tyle serca I my odpłacamy też sercem. wszyscy Nasza Pani nas kocha, my Ją też Nawet w naszej dziecięcej piosence.
Piosenka „Mały Książe” w wykonaniu Asi i Kasi
UCZEŃ 6: polonistom i nauczycielom języków obcych Wśród tajemnic dziecięcego świata najdziwniejsza była tajemnica. Jak z literek niepozornych rządków można całą opowieść wyczytać? Jak o barwnym mogą mówić świecie takie znaczki i czarne i drobne? Jakże mogą tyle opowiedzieć, Gdy są wszystkie do siebie podobne?
Czy pamiętasz, jak kiedyś, niedawno, Lat temu dwa, trzy, może cztery dziwne, czarne niezrozumiałe oglądałeś w książeczce litery? Nie umiałeś z nich złożyć ni słowa, przerzucałaś bezradnie stronice, byłaś smutna. Wątpiłaś, czy kiedyś ich przedziwną poznasz tajemnicę.
No i przyszedł ktoś. Mądry, dobry ktoś, Kto mi sprawę wyjaśnił zawiłą. I litery złożyły się w słowa, I ze słów się opowieść złożyła.
UCZEŃ 7: wuefistom i nauczycielom sztuki Taniec z pomponami – rytmiczna piosenka UCZEŃ 8: nauczycielom przyrody Stałeś kiedyś przed mapą. W jej linie w barwne plamy patrzyłaś ciekawie, lecz wiedziałaś o tych morzach, lądach rzekach, górach- malutko. Nic prawie Dziś szeroką masz wiedzę o świecie dziś najdalsze znasz zakątki już potrafisz pokazać bezbłędnie morza, góry, półwyspy, przylądki.
Na wycieczce do lasu jest znakomitym wodzem On każde drzewo rozpozna po liściach lub po igle i kosa odróżni od drozda i bardzo lubi figle. Pod mikroskopem drobna roślina, obok botanik listek rozcina, piękną ma pracę, chciałby dać światu nową pachnącą odmianę kwiatu.
Co dzień, co godzina w świata tajemnice wprowadza nas pani lub pan nauczyciel.
UCZEŃ 9: matematykom i informatykom Trudno było kiedyś pisać cyfry, Rozwiązywać najprostsze zadania Dziś wiesz, co to ułamki, procenty, Wielomiany, pierwiastki, równania Nauczyli mnie mnóstwo mądrości, logarytmów, wzorów i formułek, Z kwadracików, trójkącików i kółek nauczyli mnie nieskończoności
Czy pamiętasz, kto przyszedł z pomocą najtrudniejsze ułatwił ci sprawy, to, co było zawiłe, wyjaśnił, to co nudne, uczynił ciekawym?
Pamiętam te troski i dobrze pamiętam Komu tajemnicy zgłębienie zawdzięczam Co dzień, co godzina w świata tajemnice wprowadza nas pani lub pan nauczyciel
UCZEŃ 10: historykom Co się w świecie działo kiedyś, przed wiekami jakie były ludy i jacy królowie, wiemy o tym sporo, bo nam nasza pani już opowiedziała i jeszcze opowie.
A nauka bywa ciekawsza od bajek, trzeba tylko słuchać i uważnie patrzeć. Gdy wiedzy przybywa, to życie się staje o ileż piękniejsze, ciekawsze, bogatsze.
Więc po latach, kiedy będziemy dorośli, gdy skończywszy szkołę, pójdziemy przez życie, w naszych myślach, sercach i w naszej wdzięczności zostanie na zawsze nasz pan nauczyciel. PIOSENKA: na melodię A wszystko to..- zespołu Ich Troje W naszej szkole zawsze miło jest Kiedy w niej przebywam, dobrze czuję się. Choć na każdej lekcji strach ogarnia mnie, Że dostanę dwóję albo nawet dwie. Ochoty nie mam uczyć się Jednak dla mej pani zrobię to. Przed każdą lekcją kuję wciąż, Choć myślę, żeby wyjść już stąd.
REF: A wszystko to, bo szkołę kocham, I nie wiem jak bez szkoły mógłbym żyć. 2 RAZY Chodź pokażę ci, czym moja szkoła jest, Dla szkoły poświęcam się.
Nasza kadra dla nas bardzo fajna jest, Ciągle czegoś uczą, rozwijamy się. Dzisiaj dziękujemy im za wszystkie dni, W których nas uczyli jak należy żyć.
Ochoty nie mam uczyć się Jednak dla mej pani zrobię to. Przed każdą lekcją kuję wciąż, Choć myślę, żeby wyjść już stąd.
REF: j. w.
UCZEŃ 11: katechetom Masz Księże kochany Dzień dzisiaj radosny My cieszymy się z niego, Jak polny kwiat z wiosny
I radość oblicze Nasze dziś rozpromienia, Że możemy Ci Księże złożyć Serdeczne życzenia.
Dziękować Ci słowami, Szczerymi, złotymi Za wszystko co dajesz, Co robisz Księże dla naszej klasy. Niech oknami i drzwiami Pomyślność Księdzu wchodzi Za dobroć i miłość Niech Bóg Księdza nagrodzi
UCZEŃ 12 : dla pozostałych pracowników szkoły Taniec do piosenki CONGRATULATION
NARRATOR A teraz drodzy nauczyciele przyjmijcie od nas, waszych uczniów, drobny upominek złożony na ręce Pani Dyrektor - olej, który nadal moglibyście wlewać nam do głowy oraz ten symboliczny kwiatek. – rozdanie kwiatów .
Literatura: 1. „ Nauczycielom – uczniowie” – wiersze, inscenizacje – E.J. Frątczak 2. „ Scenariusze na cały rok” – E. Doroszkiewicz 3. „ Uroczystości pełne radości” – R. Przymus 4. „ Humor śląski”
OPRACOWAŁA: Ewa Kalarus
|